lørdag 12. september 2009

Sopp er fantastisk.


I høst har vi plukket sopp i mengder, vi har flere kilo i frysen av kantarell, matriske, steinsopp og piggsopp.

Da er tilbehøret til diverse viltmiddager i boks, sopp er godt og ikke minst sunt, det er heller ikke farlig hvis en bare plukker de sikre soppene.


Det er ennå ikke for sent, ta turen ut i skogen og plukk, evt kan du sørge for å plukke med deg under pauser i jakta :)


Trygge soppsorter på bildet over, bare plukk sopper dere er sikker på.



2 kommentarer:

  1. Jeg sendt mail til VG den 1.9.-09 om at 1 dame som var ekspert på sopp hadde klart å forveksle hvit fluesopp med Sjampinjong og det tok livet av henne. Det fikk ingen spalteplass, men et nesten dødsfall har fått liv i røra. Finland er ikke langt vekk, og vi har de samme soppene her som i Norge, jeg plukker bastant kun Kantareller, fordi det er bare dem jeg liker.
    Forøvrig så var det tilsammen 10 stykker i Finland som blei forgiftet.

    Aftenposten.no var den eneste av de 3 avisene som skrev om saken i Finland, Dagbladet.no tok heller ingen affære med mitt tips. Det skjer hvert år at noen blir forgiftet, og det kommer alltid som et sjokk.

    Man skal alltid sjekke grundig med sopp, det kan som sagt gå så alvorlig galt.

    SvarSlett
  2. Jeg har ca. 5 forskjellige sopp-sorter i hagen min. En av de ligner mistenkelig på spiss giftslørsopp (men er kanskje en anelse rødere i hatten?). En annen er røyksopp, og en tredje er blekksopp.

    Noe som har noen gode ideer til hvordan man skal bli kvitt sopp fra hagen sin? Jeg bor i Oslo-området.

    SvarSlett