mandag 27. juli 2009

Orrhane


Tok meg en tur på jakt like før Jul, faktisk 23 Desember, tenkte jeg skulle prøve og lure noe skogsfugl eventuellt litt Rype høyere oppe.


Det hadde fallt litt snø men nede i skogen hadde det egentlig vært bedre med truger, jeg lagde hverfall endel støy der jeg kom stampende på ski og så selvsagt ikke ei fjør.


Etter jeg kom litt opp i høyden ble det bedre og jeg lada om hagla med femmer hagl i sink, bra på Rype men litt puslete til storfugl.


Bikkja gikk i søk og forsvant oppe på ei hylle, jeg venta i et minutt men ingenting skjedde, jeg har sett Rype der tidligere så det var godt mulig ho stod for fugl.


Jeg følgte hylla 30m før jeg gikk opp på en liten åskam slik at jeg så opp på hylla og riktignok der stod hunden på bakbena opp etter et lite skar med noe busker mens halen gikk, merkelig oppførsel og jeg tenkte at hun kanskje hadde ferten av en Hare.


Da strakk hun seg et par cm lenger opp og nå stod hun hverfall, hun var stiv som et spett så jeg kjappet meg opp på hylla og da jeg var 5-6m fra henne snakket jeg til henne.


Ut kom en Orrhane i en voldsom fart, etter 4-5m forsvant den bak en stor stein og da den kom ut igjen i syne fulgte jeg på og på 15m gikk den i bakken, jeg turte ikke slippe den lengre med litt puslete ladning i hagla men på den avstanden var det mer enn bra nok.
Det var faktisk første gang jeg har sett Orrfugl så høyt oppe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar