mandag 29. mars 2010

En skam for Norges jegerstand.

De norske idiotene som la ut video på youtube fra "jakt" på New Zealand er i hardt vær, myndighetene på NZ kjenner identiteten deres og de blir nok straffeforfulgt med alt det innebærer.

Diskusjonen har også rast på jegerforum i Norge og andre plasser, personlig har jeg vanskelig for å kalle disse jegere.

Jegere som jeg kjenner oppfører seg ikke slik og hadde slike folk fantes i min omgangskrets/jaktlag hadde jeg meldt meg ut ganske fort da jeg finner oppførselen respektløs og usmakelig.

Det er det etiske med det hele, i tillegg kan det jo absolutt virke som disse ikke har satt seg inn i gjeldende regler og bestemmelser, noe enhver både skal og bør gjøre uansett hvor en bedriver jakt.

Eventuellt har de kunnskapen men velger å drite i det, det vil i såfall gjøre saken enda verre.

Uten å sette meg på min høye hest kan jeg bare konstatere at slike "jegere" har vi ikke bruk for, alle kan gjøre feil men et minimum av oppdragelse bør man kunne forvente.

17 kommentarer:

  1. Jakt er en viktig del av reguleringen av naturen. Forholdet mellom dyrearter og mennesker er en balanse man må passe nøye på, og man regulerer den bla ved jakt. Dessuten er jakt viktig som matauk. Det å høste av naturen har alltid vært en viktig og riktig del av næringskjeden. Men så er det mange som ser på dette som en “sport”. En slags fritidssyssel hvor man på en måte kan vise hva slags “kar” en er, at man er en skikkelig tøffing, en som takler og drepe et levende vesen. Mange av disse menneskene ser man i de store jakt sesongene, som elgjakta, rypejakta og reinjakta. Da flokker de seg sammen for å utøve sporten sin. Og nåde den som tilfeldigvis ligner en elg i de tider, da sitter skuddet løst! Så bikkjer, kuer, fotografer og alt annet som kan tenkes å forveksles med en elg lever på nåde når armadaen av sportsjegere er på den ene årlige jakta. Og ut av dette får vi altså slik sunn frisk ungdom som her er omtalt! Som ikke finner det spennende nok å plaffe løs på de dyrearter vi selv har innen våre grenser, så de må reise annetsteds hen for å bryte det lands lover for virkelig å vise verden at her har norge fostret en gjeng virkelig dyktige jegere.

    Alle som er jakt interessert burde nå gå i seg selv, og virkelig tenke etter hva det er de virkelig mener. Er det rett å plaffe løs på alt som beveger seg fordi man har “lyst” til det? Eller er man endel av et seriøst system som forvalter naturen og skaffer mat på bordet. Er de forskjellige jegerforeningene så avhengige av medlemmer at den sunne fornuften og meningen bak det hele kommer i baksetet. Er det “sporten” som er det viktigste? Sporten i det å drepe samme hva det er? Som en sa tidligere så er det full anledning til å søke FN oppdreg på steder der en burde få utløp for sine skyte lyster. Men selvsagt, her er det jo noen som skyter tilbake da….

    Ang turistene på løs skuddfinger omtalt her, så håper jeg de blir positivt identifisert, slik at både politi og de ulike jegerforeningene kan foreta seg det som bør gjøres. De burde etter mitt syn aldri få lov til å eie noe skytevåpen, ei heller få delta på noe som helst som kan minne om jakt. Aller helst bør de jo sendes til new Zealand å gjøre opp for det de har stelt i stand. Tenk litt på hva vi selv synes om de som kommer hit å jakter på våre utryddningstruede dyr og fugler, og som fisker campingbilene sine fulle av fisk. De er ikke de mest populære de heller. Så la rettferdigheten gå sin gang, og så får vi bare se hva det er.
    Uansett, idioter bør aldri få holde i et gevær.

    SvarSlett
  2. Ignorante nordmenn som jakter for morosskyld. Respekterer ikke dyr og heller naturen. Oljerike bønder uten utdannelse. Naturen i Norge kunne ha regulert seg selv dersom ikke Skandinavere hadde drept alle ulvene. Bruker den dumme unskyldning for å kunne gå å drepe med "ren" samvittighet alt som rører seg i skogen: ulv, bjørn, hjort, fugl, hare...dere er drapsmaskiner!!! Hva om hvalene da!!! barbariske voldelige monstre!

    SvarSlett
  3. Dette er ikke jakt, jeg blir kvalm når dette
    blir sammenlignet med jekt for det er IKKE JAKT
    ..... dette er rett og slett DRAP hvor også drapsmennene burde utleveres til NZ og så kan de få sin rettferdige straff der.. eller?
    Det er ikke synd i dette eller disse for det er en skam at de er norske men alle er vel ikke perfekt.... eller hva?
    PS.
    Godt at det finnes "youtube" for alle,-- Hehehe
    ds.

    SvarSlett
  4. De er ikke norske menn men norske mammagutter. Et fenomen vi dessverre vil stifte flere bekjenskaper med i fremtiden. Kombinasjonen masse penger og et klima der man overstimulerer barn gir etterhvert utslag i holdningsløse, "bleke", og lett psykopatiske individer. de er ikke bare en skam for Norge. Jeg vil strekke meg så langt å si at de er til skam for hele menneskeheten.Det må være pinlig å være ansvarlig for disse skapningene.Mine tanker går til opphavet.

    SvarSlett
  5. Bøtenivået i Norge er neppe like stort som der når det gjelder jakt på fredete dyr og fugler. La New Zealand bøtelegge dem. De fortjener nemlig den kjempeboten..en bot på hver.

    SvarSlett
  6. Jakt? http://www.youtube.com/watch?v=35ADlwc95V8

    SvarSlett
  7. Jeg som komm til Norge fra et annet land, har blitt bombardert hver dag med norsk kukltur.Trengte ikke så mye tid å gå og jeg oppdaget at en del norske ungdomer er rett og slett dritseker. De trode at å være norsk gir til dem retigheter at de kan gjore hva de vil ikke kun her i Norge men også da de er ute i verden.Dessvere system produserer de.

    SvarSlett
  8. Håper den Norske stat er sitt ansvar bevisst og utleverer disse personen det er snakk om til New Zeland. Det er der de har begått overlagt drap på fredede dyrearter, men de kommer uansett til og ikke lide samme skjebne. Bare det å bli straffet der hvor handlingen har tatt plass kommer til og skape mye mer effekt. Fortsatt god jakt til alle dere andre lovlydige.

    SvarSlett
  9. Ønsker ikke å forsvare disse mennene. Ønsker heller ikke å assosieres med dem.

    Jeg driver også med jakt, og jeg gjør det fordi jeg liker det. Kan argumentere bestand opp og regulering i mente, men hvis ikke jakt hadde gitt meg gode følelser hver gang jeg tok på meg jaktklærne og ladet børsa, så hadde jeg blitt hjemme.

    Kan heller ikke skylde på matauk: kiloprisen på selvskutt vilt er såpass høy at det er billigere å kjøpe hjort og rype på Meny, eventuelt av andre jegere.

    Jeg jakter fordi jeg liker det.

    - Øivind Hantho

    SvarSlett
  10. Og her i Norge kan de jo bare skyte de få resterende rypene vi har igjen.jegere,fyttihælvete,gardbrukere som går der med irsksettere og fansy sportsklær,skyter ner allt som er,gaupe,ulv som blir skutt i hi med valper osv,jegere ja....

    SvarSlett
  11. Disse gutta beviser jo bare hvor utrolig dumme de er. drar på guttetur og bedriver faunakriminalitet, og legger det ut på Youtube! hahaha tenk om alle kriminelle la ut beviser på handlingene deres, da ville politiet få det lett.
    La disse få det de fortjener! Og faktisk så straffes slikt som dette strengere i Norge enn på NZ, så la dem få det de fortjener. Og fra nå av regner jeg med at de aldri aldri aldri får jakte på noe som helst noen gang igjen. Idioter!!

    SvarSlett
  12. Dette setter jegerstanden i enda dårligere lys enn før. Det bare forsterker inntrykket at mange jegere jakter grunnet behov for makt og mindreverdighetskomplekser. Og for noen er børsa penisforlengeren som holder psyken oppe.
    Trist men tydeligvis sant. Bedre blir det ikke når kunnskapen om naturen er liten, det ser man på de siste års såkalte selvforsvar med bjørn innblandet. Det er en blanding av liten kunnskap og redsel og som alle skjønner er en farlig blanding.

    SvarSlett
  13. En helt uakseptabel oppførsel som må forfølges.
    Rette myndigheter i norge bør gå disse etter i sømmene og se hvordan de har oppført seg også her hjemme. Denne holdningen er ikke et engangsfenomen.
    Har de noe tæl så drar de til New Zeland og ber offentlig om unskyldning og tar sin straff. Og gjerne med handling deretter viser at de har skjønt hva de har gjort.

    SvarSlett
  14. Hallo, folkens! Dere som meg vet da at disse dritungene ikke får rare straffen. Retten mener de statuerer ett eksempel, så får de ett par tusenlapper i bot, og kanskje blir de nektet jakt ett år. Den Norske stat gir da faen i hva disse jegerne har gjort. Jeg mener at de kunne blitt nektet å drive jakt og fangst i all fremtid, og samtidig skulle de mistet retten til å eie våpen.

    Det er faktisk ikke å ta i når jeg sier de skulle miste våpnene. Hvis man ser på lovverket FØR du søker om våpentillatelse, skal det ikke mye til for å få avslag fra politiet. Da mener jeg det burde vært like lett å miste retten i etterkant. Eller kanskje lettere.

    Til dere som har vært på New Zealand...
    Dere er de største idiotene som vi til nå har sett av Norske jegere! Kryp ut fra armkroken til mamma og gå ut i media, beklag deres idiotiske oppførsel! Dere har ikke bare driti ut dere selv, men ett helt land fullt av dyktige og ansvarsbeviste jegere.

    F Moen

    SvarSlett
  15. Som jeg skulle sagt det sjøl 09.43. Å ha dreping som hobby tyder på et ekstremt behov av makt. Og metodene som brukes på jakt vitner ikke mye om gode prestasjoner av tøffe menn. Nei de er opptil ørene fylt opp av diverse utsyr så det bare er å plaffe ned. og si meg hvorfor anbefales vi som ikke jakter men som liker oss i skauen om å holde oss hjemme under jakte og/eller ta på oss røde luer? Jeg mener, dere norske jegere som blir så sjokkert over disse kara på NZ: Er ikke det et vitne om at også dere plaffer løs der det måtte røre seg noe. Om dere har så mye høyere moral ser dere vel til at dyret blir drept momentant ved første skudd? Men hvordan er det forenelig med at det blir skutt hunder, jaktkamerater, kuer, hester etc da?Og at trenede ettersøkshunder har ganske mye å gjøre i jaktsesongen?

    SvarSlett
  16. Her er den ene gutten, litt småkjendis fra før. Og joda, han er pølsemaker og medlem av kjøttbransjens elitelag. Dette er en skam! http://www.dagbladet.no/dinside/2005/12/20/452719.html

    En av de andre guttene hadde vært i NZ på jakt allerede før denne turnen. Og allerede den gangen fikk han beskjed fra jaktfolk i NZ at det IKKE var lov å skytte fugler. Her kan man lese mer om dumheten på fishnhunt.co.nz sitt forum: http://www.fishnhunt.co.nz/forum/YaBB.cgi?num=1210629363/0

    Deres blogger:
    http://74.125.77.132/search?q=cache:NFYu8JkY2vAJ:nzdongeri.blogspot.com/+gredne+jakt&cd=4&hl=no&ct=clnk&gl=no

    http://sesongen0910.blogspot.com/

    SvarSlett
  17. Det er jo ikke bra at de har jaktet uten nødvendige papirer i orden, men 6 år fengsel... hallo!!
    Voldtekter og uaktsom kjøring med bil gir lavere straffer.
    Leste et sted at fjøset hadde bedre luftkvalitet enn de som gikk på skolen i nabolaget. Her er det noe som ikke henger på greip!

    SvarSlett