tirsdag 16. mars 2010

Kan det skje her?

Ulvene som drepte og spiste Candice Berner i Alaska er nå tatt av dage, tilbake til spørsmålet, kan det skje her?

Neppe med bestanden som er i dag men med en større ulvebestand og harde vintre der ulven har vansker med å finne mat er det alltids en liten mulighet.

Jeg vil likevel tro det er maks uflaks for stakkars Candice og det kan tyde på svært harde forhold for ulvestammen, det er andre mer opplagte byttedyr før ulven gir seg på et friskt og uskadet menneske.

Er det langt mellom andre byttedyr så er det nok alltids en risiko.

Ps. Merkelig lite omtalt i norsk media denne saken? Er det en spesiell grunn til det? Er nok ikke like interessant som å redde Galven tispa men likevel...

2 kommentarer:

  1. Du har heilt rett, det er påtakeleg liten interesse i norske media for denne saken. Virker som dei har fått beskjed om å legge lokk på saka. Den er vel litt for avslørande i forhold til sentrale aktørers retorikk.

    SvarSlett
  2. Jeg tenkte jeg skulle gi det en dag, enhver artikkel/innlegg som er kritisk til ulv og forvaltning av den har en tendens til å bli oversvømmet av folk som gjerne vil ha en enda større ulvestamme.

    Jeg personlig vil gjerne ha ulv men er ikke villig til å la det gå på bekostning av landbruk og friluftsliv, jeg er klar over at det er en hårfin balansegang men noe hansyn må taes til folk som lever med ulven også.

    Jeg har lenge tenkt på historien om Rødhette og ulven i forbindelse med denne triste nyhetssaken. En kan begynne å lure på hvorfor det eventyret ble skapt? Ren overtro? Eller var det en reell fare i gitte situasjoner og en ville på den måten innprente at ulv er noe en holder seg unna?

    SvarSlett